یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری"نکوداشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
تاریخ انتشار: دوشنبه 21 اردیبهشت 1394

برگزاری"نکوداشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان

به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان طرح"نکو داشت مقام استاد" روز شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خرم آباد  با حضور جمعی ازمسئولین و اساتید دانشگاههای استان برگزار گردید.

به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان، دکتر سید علی نادر دهقانی در مراسم نکوداشت مقام استاد بیان کرد: بهترین و زیباترین جمله ای که در وصف استاد میتوان گفت این است که معلمی شغل انبیاست. وی با بیان اینکه این جمله تعبیر خیلی بلندی دارد، اضافه کرد: تخصص انبیا تربیت انسانها بوده و تمام آنان آمدند و با سعی و تلاش خود انسانهای بزرگی تحویل جامعه بشری دادند. دهقانی ادامه داد: اگر قرار است در این مسیر قدم برداریم باید پیامبرگونه کار کرد تا بتوان این وظیفه خطیر را به نحواحسن انجام داد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان افزود: در این نهاد انقلابی توجه ویژهای به قشر جوان جامعه شده و  سعی کردهایم فضایی را به وجود آوریم که این آیندهسازان کشور به نحو مطلوبی تربیت شوند تا بتوانند در جامعه نقشآفرین باشند. ایران با پیشینه وسیع فرهنگی و تاریخی باید نسل آیندهاش نیز همینگونه فرهیخته باشد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی واحد استان وظیفه خود میدانست که از اساتید و چهرههای عرصه علم و فرهنگ تقدیر کند، اظهار کرد: این نهاد انقلابی با ساختار علمی و فرهنگی خود انسانهای فرزانه و معتقد را کنار هم جمع کرده تا کارهای شایسته و برجستهای در جامعه انجام دهد؛ امید میرود که بتوانیم در مسیر تعالی استان و کشور گام برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: مطهری یکی از احیاگران تفکر دینی بود.

به گزارش  این معاونت، دکتر حمیدرضا حنان در همایش نکوداشت مقام استاد با گرامیداشت هفته معلم، بیان کرد: شهید مطهری یکی از مصادیق اساتید بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی است و از شخصیتهای بزرگی هستند که در زمره احیاگران تفکر دینی قرار میگیرند.

وی اضافه کرد: بعضی اوقات دین در اندیشهها و تفکرات بشر به علت گذشت زمان کهنه میشود و نیاز به کس یا کسانی دارد که این دیدگاهها را مجدد احیا کنند.

حجتالاسلام حنان با بیان اینکه از دو منظر معرفتی و تاریخی میتوان تفکر دینی و احیاگران دین را مورد بحث قرار داد، ادامه داد: بحث تاریخی یعنی اینکه چه کسی احیاگر بوده و از نظر معرفتی دیدگاههای فقهی، کلامی و فلسفی موردنظر و بررسی قرار میگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: دیدگاههای فقهی، کلامی و فلسفی چارچوب دین را تشکیل میدهند. یک احیاگر واقعی از این منظرها به احیای دین میپردازد؛ شهید مطهری از مصادیق این گونه افراد بود.

وی تصریح کرد: احیاگران زیادی در طول تاریخ اسلام وجود داشتند که میتوان به شیخ کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و... اشاره کرد. کسانی نیز بودهاند که تنها از یک منظر به دین پرداختهاند و تک بعدی کار کردهاند اما امام خمینی و شهید مطهری با تمام ابعاد دین را مورد بررسی قرار دادهاند.

حنان یادآور شد: برای اینکه یک فرد بتواند تمام ابعاد دین را احیا کند باید فهم جامع، عمیق و معرفتی دینی داشته باشد و با این درک و فهم روش درست و صحیح را برای برآورد نیاز اجتماعی برآورده کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: همچنین باید فرد احیاگر توان پیوند دین و معرفت اجتماعی را داشته باشد تا بتواند به نیاز اجتماعی پاسخ دهد.

وی با اشاره به اندیشمندان اخیر حوزه دینی گفت: این اندیشمندان دارای دیدگاههای متفاوتی بودند، عدهای از آنها غربستای مطلق بوده و برخی نیز غرب‌ستیز مطلق هستند. در این میان افرادی نه غربگرا و نه غرب‎‎‎ستیز بوده و حد واسط آن هستند.

حنان افزود: افراد غربگرا راز موفقیت را این میدانند که در تمام علوم تابع غرب و تفکر غربی باشیم و در مقابل غربستیزان اعتقادی خلاف این موضوع دارند.

این مسئول اظهار کرد: افراد میانهرو در برخورد با سنت و تجدد نقاط ضعف را مشخص میکنند و نقاط قوت را مورد استفاده درست و تحلیل درست و تحلیل صحیح عقلی قرار میدهند. شهید مطهری جز این دسته از افراد بود.

وی با بیان اینکه برهان فطرت و خداشناسی برهانی کامل و بی غل و غش بوده که سالم باقی مانده است، اضافه کرد: هر شخصیت بزرگی مولفههای خاصی دارد که باعث شده تبدیل به الگو شود. شهید مطهری نیز مبانی فکری و مولفههای خاص خود را دارد.

حنان خاطرنشان کرد: حوزه معرفتشناسی دینی از نیازهای مبرم امروز ماست که اگر نباشد درگیر خرافات خواهیم شد؛ کسانی که پشتوانه فعالیتشان عقلانیت باشد هیچ گاه در خرافات نمیافتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه شهید مطهری در مسائل سیاسی تا پای جان از اهداف و عقاید خود دفاع کردند و چون امام به احیای تفکر دینی پرداختند، بعد از ائمه، احیاگری نیامد که بتواند بین دین و سیاست تلفیق ایجاد کند. امام خمینی و شهید مطهری دارای این ویژگی بودند.

وی خاطرنشان کرد: بنیانگذار عقلانیت دینی علامه طباطبایی بود که شهید مطهری شاگرد ایشان بودند و نتیجه آن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم بود که به چاپ رسیده است. تا آن زمان رویارویی فلسفه غربی و اسلامی را با هم نداشتیم.

حنان خاطرنشان کرد: تا امروز بشر سه دوره قدرت، ثروت و علم و آگاهی را به خود  دیده است. حال هم دوره علم و آگاهی و دانش است؛ شهید مطهری دارای این روحیه بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان یادآور شد: باید از حیطه تقلید خارج شویم و به نقد آرا و اندیشهها بپردازیم. تولید علم متناسب با زمان باشد وگرنه در حیطه تقلید باقی خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: علمها بیشتر از آن است که بتوان به همه آنها پرداخت باید با در نظر گرفتن مقتضیات زمان نیازها را گلچین کرد و به افزایش کیفی آنها پرداخت.

حنان اظهار کرد: باید تحلیل عقلانی را در پیش بگیریم و در مسیر اعتدال حرکت کنیم کما اینکه سیاست دولت تدبیر و امیر نیز همین است و بر اعتدال تاکید دارد.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: قشر دانشجو را در تبیین سبک زندگی اسلامی سهیم کنیم.

دکتر طاهره صادقی در مراسم نکوداشت مقام استاد بیان کرد: مقوله فرهنگ، مقوله گستردهای است که آداب و سنت، دین و دانشها را دربر میگیرد.

وی اضافه کرد: نگرانی ما این است که فرد گذشته تاریخی خود را حفظ نکند و گسست فرهنگی ایجاد شود باید برای حفظ فرهنگ هزینه کرد و توجه ویژهای به آن داشت. صادقی هویت را جوهره و ذات فرد و شکلی از خودآگاهی فرد نسبت به مسائل بشری دانست و افزود: هویت اندیشمندانه و بازتابی است که به شکل سیار درآمده است. اگر تهدید این میرود که فرد در تکنولوژی فناوری و رسانههای اجتماعی جذب و هویتش تغییر کند باید برای جلوگیری از این موضوع هزینه کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: هویت مقولهای ثابت و جاودانه نبوده و مخاطب این اندیشهها کشور ما نیست چراکه ملت ما از دو پشتوانه دینی و تاریخی برخوردار است.

وی یادآور شد: اگر ما به عنوان جامعه دانشگاهی در تبیین سبک اسلامی بخواهیم کار کنیم باید قشر جوان دانشجو را نیز سهیم کنیم. در بحثهای دانشگاهی من به استقراء معتقدم و باید دانشجوهای پرانگیزه و هدفمند را در راستای اهداف خود به کار برد.

صادقی با بیان اینکه باید مخاطبشناسی و نیازسنجی صورت گیرد و براساس آن تصمیمگیری کرد، اظهار کرد: در کنار هر پارک علم و فناوری که احداث میشود یک پارک فرهنگی نیز باید به وجود آید چراکه برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم امروز به این مقوله نیاز مبرم داریم. برای فرهنگ هزینه کنیم و گشادهدستی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: امروز باید روح مطهری را احیا کرد.

 دکترمهرداد ویسکرمی در همایش نکوداشت مقام استاد با تبریک هفته معلم بیان کرد: شهید مطهری جلوهای از امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی است و اگر ایشان نبود، مطهری نیز نبود.

وی اضافه کرد: حرفها و اندیشه دینی شهید مطهری باید نقد و بررسی شود و افکارش را باید مورد مطالعه قرار داد.

ویسکرمی با بیان اینکه امروز باید روح مطهری را احیا کرد، ادامه داد: مطهریهای زمانه را باید شناخت و از اندیشهها و باورهای آنها به نحو احسن استفاده کرد.

لازم به ذکر است در ادامه این همایش از دکتر علی نوری، دکتر طاهره صادقی، مهندس مهرنوش شاکرمی، دکتر مهرداد ویسکرمی، دکتر امین رسولی، دکتر داریوش نظری، مهندس عطا عارفیان و مهندس مریم یغما با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

 

 

 

 

 

 

 

  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
  • "نکو داشت مقام استاد"در جهاد دانشگاهی واحد لرستان
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: